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“This is not Korea” Immagini delle due Coree negli scatti di Alain Schroeder

Presentazione dell’autore:
25 ottobre 2020, ore 11.30
Sala Xenia
Riva III Novembre, 7

Sede espositiva:
Civico Museo d’Arte Orientale via San Sebastiano, 1 dal 25.10.2020 al 06.01.2021 da giovedì a domenica, dalle ore 10.00 alle ore 17.00

At the Taekwando Palace in Pyongyang, a group of athletes simultaneously execute a tul, a series of offensive and defensive techniques against one or several virtual adversaries. A tul is the equivalent of a kata or pattern of moves in Karate. There are 24 tuls, one for every hour of the day. In the foreground, stacks of tiles and (30 x 30 cm) pieces of wood that the athletes will break with their hands and feet in order to demonstrate kyok-pa, the art of breaking boards, bricks and tiles. Although the origins of martial arts are shrouded in mystery, since time immemorial men have used their hands and feet for self-protection. Influenced by a combination of historical events in Korea and Japanese traditions, the modern incarnation of Korea’s national martial art Taekwondo ("way of kick and fist") was created in 1955 by General Choi Hong-hi. Born in what is now North Korea, his idea was to develop a specific martial art to demonstrate the spirit and wisdom of the Korean nation to the outside world. Taekwondo is extremely popular in North Korea. It is taught in every school and is part of the daily sports and health routine of all DPRK citizens. After 50 years of existence, the art of kicks has 60 million practitioners in more than 120 countries. Taekwondo became a medal sport at the Sydney 2000 Olympic Games.

Il Servizio Musei e Biblioteche del Comune di Trieste, in collaborazione con l’Associazione dotART, per il terzo anno consecutivo, propone una serie di esposizioni/occasioni volte a indagare l’interazione tra la fotografia contemporanea e i luoghi museali in occasione del settimo Trieste Photo Days – Festival di Fotografia Urbana. Domenica 25 ottobre alle ore 11.30, presso la Sala Xenia, in Riva III Novembre, 7 a Trieste, avrà luogo la presentazione dell’autore della mostra “This is not Korea”. Immagini delle due Coree negli scatti di Alain Schroeder. L’esposizione rimarrà aperta al Civico Museo d’Arte Orientale, in via S. Sebastiano 1, fino al 6 gennaio 2021 con i seguenti orari: da giovedì a domenica, dalle ore 10.00 alle ore 17.00.

La mostra è stata ideata e realizzata dai Civici Musei di Storia ed Arte, con la direzione di Laura Carlini Fanfogna, direttrice del Servizio Musei e Biblioteche, a cura di Michela Messina, conservatore del Civico Museo Orientale e Claudia Colecchia, responsabile della Fototeca e della Biblioteca dei Civici Musei di Storia ed Arte. Protagonista dell’esposizione fotografica è la Corea, paese altrimenti quasi completamente assente dalle pur ricche collezioni dei Civici Musei di Storia ed Arte. Due xilografie, opera del notissimo artista Katsushika Hokusai selezionate da Michela Messina, conservatore del Civico Museo d’Arte Orientale unitamente a due testimonianze fotografiche sulla Corea custodite in Fototeca, individuate da Claudia Colecchia, responsabile della Fototeca dei Civici Musei di Storia ed Arte, dialogano con le foto contemporanee scattate in Corea da Alain Schroeder, suggerite dall’art director del Festival, Angelo Cucchetto, e dal presidente dell’Associazione, Stefano Ambroset. Nell’occasione del Trieste Photo Days, edizione 2020, il fotografo Alain Schroeder, già premio URBAN 2019, offre l’opportunità di posare lo sguardo su questa regione dell’Asia attraverso tre storie. La divisione politica che caratterizza la Corea dal 1945 è restituita anche nell’allestimento proposto: a ogni stanza corrisponde una nazione e il muro divisorio rievoca quella linea di confine che coincide con il 38° parallelo.

Pyongyang, North Korea. A young woman, wearing traditional clothing, snaps a selfie with her all-female group in front of the Anti-Japanese Revolutionary Struggle monument on the left of the Mansudae Grand Monument with its 22-meter-high bronze statues of Kim Il-sung and Kim Jong-il. The 50-meter-long tribute depicts over 200 statues of soldiers followed by a crowd of factory workers, farmers, etc. The Democratic People's Republic of Korea (DPRK) remains one of the most isolated and secretive nations in the world. Since its creation in 1948, the country has been ruled by three generations of the Kim dynasty descending from the country's founder Kim Il-sung, followed by his son, Kim Jong-il and currently under the control of his grandson, Supreme Leader, Kim Jong-un. It is a self-reliant socialist society based on an extreme interpretation of the cult of personality and devotion to the current and former leaders, fueled by a large dose of propaganda. The festivities honoring the 70th anniversary of the creation of North Korea on September 9, 1948, include the opening ceremony of the Mass Games at the May Day Stadium in Pyongyang. Supreme Leader, Kim Jung-un is in attendance. While the country is generally off limits to foreign media, this event is accessible to the press and tourists alike. Virtually the entire society has been called to service and is focused on the sole objective of showing the world the caliber, merit and talent of North Korea on display in both cultural and military domaines. It is in this favorable, yet highly controlled, context that this story takes place. Visitors are shown only a confined area of Pyongyang; one of modern high-risers in recently constructed districts of the city. Visits to the city’s national monuments are a required portion of the pre-determined, inflexible itinerary.  Chaperoned and surveilled by two official government guides at all times is standard practice for foreign visitors. You are told what to do, what to look at or not and what to photograph. Shots of people working, carrying goods or not well-dressed are forbidden pushing one to show only an idealized vision of the city. The environment is totally controlled and there is no choice but to follow the rules. So remember when you look at the images, as Magritte, the Belgian surrealist painter, would say: This is not North Korea.

La prima stanza è dedicata alla Corea del Nord, uno degli stati più secretati al mondo. Si tratta di una preziosa documentazione fotografica che però, come sottolinea egli stesso, non restituisce fedelmente il paese ma è condizionata dai meccanismi manipolatori dell’informazione di regime, visto che il servizio è stato effettuato sotto il rigido controllo censorio di due guide ufficiali che hanno indicato cosa guardare e cosa fotografare.

This is not Korea sottolinea il fotografo, ma il servizio, seguendo gli stilemi comunicativi del regime, ha il merito di restituirci la prodigiosa macchina organizzativa creata per la costruzione del consenso che, in questo caso, è per una volta desideroso di travalicare i confini nazionali.

La Corea del Sud è descritta attraverso una serie di ritratti femminili scattati presso l’isola di Jeju. Qui la pesca a immersione è praticata dalle donne Haenyeo che si tuffano senza bombole nelle acque gelide a caccia dei preziosi awabi (abaloni o orecchie di mare): frutti di mare in via di estinzione sempre più richiesti anche dagli chef stellati occidentali.

Il fotografo belga restituisce i volti segnati delle donne mature che, nonostante l’età, le mille rughe, si ergono in un tempo sospeso, maestose, elegantissime e ancora capaci di stupirci, persino di sedurci. Un senso di mistero e di distanza pervade la fotografia del belga Schroeder, confermando la profonda influenza subita dal surrealismo di Magritte. Si ricorda che, per consentire il rispetto delle norme di distanziamento stabilite in materia di contenimento del contagio da Coronavirus, l’accesso del pubblico al Civico Museo d’Arte Orientale è contingentato.

info
tel. +39 040 3220736 +39 040 6754068
cmsafototeca@comune.trieste.it
museoarteorientale@comune.trieste.it

Soon Hwa Kim, 71 years old comes from Myeonsu-dong village. She has been diving 60 years. She has one son and daughter but she did not encourage her daughter to follow her path because the work is too hard. She has just put on her homemade weight belt and is preparing to dive despite heavy rain. Jeju island, known for its characteristic basalt volcanic rock, sits off South Korea. It is the home of the renowned Haenyeo or women of the sea who free dive off the black shores of Jeju harvesting delicacies from the sea. Wearing thin rubber suits and old fashioned goggles, this aging group of women are celebrated as a national treasure and inscribed on the UNESCO list of Intangible Cultural Heritage, but the tradition is slowly fading as fewer women choose this extremely hazardous profession. Today, the majority of Haenyeo are over the age of 50 and many are well over 70. In a society obsessed with education, the future of this physically arduous activity would appear bleak, and yet… Efforts by the government and local communities to preserve and promote this ecological and sustainable lifestyle have brought renewed interest from young people disillusioned with urban life and eager to return to their roots. It is perhaps a renaissance. 

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